Rondleiding op blote voeten op de boot van TeamBrunel

De boten van dichtbij bekijken? Dat kan vanaf de pitlane, op enige afstand. Zondag is er zelfs een kans , door je in te schrijven bij de speciaal daarvoor ingerichte informatiebalie, dat je even aan boord mag bij een van de zeven boten. Veel plekken zijn er niet. Logisch, je kan onmogelijk tienduizenden mensen aan boord en op de steigers ontvangen. Daarom ook is er de Race Boat Experience, waar AkzoNobel een doorgezaagd model van de VO65 toont. Het is je kans om even in zo’n piepklein bedje te liggen, of aan het roer te staan. Onze vrijwilliger Marijn Krijger had het voorrecht wel even rond te kijken, aan boord bij Team Brunel. 

Door Marijn Krijger

De boten staan vol met gasten. Niet te veel tegelijk. Ik ga in de rij staan en sluit aan bij de groep die op dat moment aan boord van de Brunel mag. De schoenen moeten uit. Met zijn zevenen worden we naar het voordek gestuurd waar Blair Tuke uitlegt welke zeilen worden gebruikt en hoe deze worden ingehaakt en gehesen.

Foto’s: Marijn Krijger

“De foredecker heeft een zware taak. De zeilen worden gewisseld terwijl de boot door de golven op en neer stampt. Een paar meter ineens omhoog of omlaag terwijl de neus door het water schiet. De golven slaan over de boeg terwijl zo snel mogelijk de zeilen worden gewisseld. Het is zwaar werk en het geeft iedere keer een kick als het lukt,” vertelt Blair enthousiast.

Hij neemt ons mee naar het achterdek en laat zien hoe de grinders werken en hoe de kracht naar de lieren wordt overgebracht. De Brunel heeft twee stuurwielen. De boot vaart onder een hoek waarbij de stuurman aan de hoge kant staat en goed overzicht heeft over wat er op de boot gebeurt en hoe de boot vaart.

De Brunel van binnen

Benedendeks rondkijken, dat hoort natuurlijk bij de rondleiding. Via stuurboord ga ik naar binnen. Het valt me op dat ik, bijna twee meter, kan staan. De tandenborstels hangen genummerd klaar voor de bemanning. De zonnebrillen hangen iets verderop. De kombuis is in het midden van de boot geplaatst. Daar wordt gekookt. De kok heeft als voornaamste taak om water te koken. Dit wordt dan gemengd met het gevriesdroogde voedsel. Dit is zowel ontbijt, lunch of diner. Alleen de eerste dagen is er vers voedsel, daarna gaan de zeilers over op calorierijke vriesdroogmaaltijden.

De boot ligt nu stil en recht, meestal vaart die onder een boek. Het gewicht ligt dan aan de hoge kant. Dit betekent ook dat bij elke overstag spullen van de ene na de andere kant moeten worden getild. Van binnen is de boot zwart en donker. Continu moet er tijdens de race water naar buiten worden geschept.

Voorin zijn alle wanden zwart. Ook hier is stahoogte. Voorin is de badkamer, of eigenlijk toilet, of zwarte halve bol die als toilet dient. Het halfcardanisch opgehangen toilet is de plek waar de zeilers zich even kunnen terugtrekken. Alhoewel hier ook niet te veel van moet worden voorgesteld. Als de boot dan maar niet in een golf duikt. Beter is de al frescotechniek. Hang gewoon over boord.

Onboard reporter

Stefan Coppers, onboard reporter (OBR) in de vorige editie van de Volvo Ocean Race, vertelt achterin de boot over het leven aan boord: “De kooien aan de zijkant, vier aan elke kant, kunnen op de juiste hoek worden gezet zodat de zeilers tijdens hun rust niet uit hun kooi rollen.” De OBR heeft het privilege om mee te varen en de race in beeld te brengen. “Een laptop, camera, microfoon, drone en een werkplek zijn de werktuigen om de race mooi in beeld te brengen,” legt hij uit. “En dan zijn er ook de onboard camera’s die zelfs vanuit het hoofdkantoor in Alicante kunnen worden bediend.”

De navigator zit ernaast en heeft ook een werkplek. De schermen hangen in het midden van de boot onder de kuip en kunnen makkelijk van stuurboord naar bakboord worden gedraaid. De navigator en de OBR werken benedendeks terwijl de boot continu over de golven stuitert. De bankjes zitten nu de boot nauwelijks beweegt bijna comfortabel.

Aan bakboord worden de dagen van de legs geteld. Ouderwets wordt elke dag een streep geturfd. Ik ga even liggen in een kooi. Dat ligt best lekker, voor even, in de bovenste kooi, terwijl de boot stilligt. Ik ben benieuwd hoe dat is als de boot vol zeil over over de zeilen en oceanen.

Nog een keer op de Brunel

De volgende groep staat te wachten en ik mag weer van boord om op de steiger naar deze en de andere racebakken te kijken. Mijn volgende doel? Meevaren. En onboard reporter lijkt me ook wel wat.