Innovation Pavilion: Unicef, golvenradar en hergebruik

Het Innovation Pavilion gaf een week lang innovatieve bedrijven uit de Haagse regio de kans om zijn noviteiten te tonen aan een groot publiek. We portretteerden een aantal van de deelnemende bedrijven.

Door Marijn Krijger en Victor Koppelmans

Foto: Frans de Pater

Kinderen kind laten zijn

Unicef licht op het innovatiepaviljoen drie thema’s uit: School-in-a-box, Tablets in Soedan en Techno Girls.

Unicef wil dat ieder kind kind kan zijn. Met innovaties kunnen ze naar dit doel toewerken. Door te innoveren heeft Unicef een grotere impact en hebben meer kinderen profijt van de initiatieven. Na een ramp worden zo snel mogelijk scholen opgezet. De kinderen hebben dan weer de kans om te leren en ze hebben een regelmaat in hun leven. “De School-in-a-box is een koffer met al het lesmateriaal om snel weer les te geven. Binnen 72 uur na een ramp is de school opgezet en kunnen de kinderen weer naar de klas”, licht Barbara Féres toe.

Op tablets is een lesprogramma gezet dat cultuuronafhankelijk kan worden gedoceerd. De tablets worden opgeladen met zonneenergie. In Soedan wordt dit breed ingezet en hiermee krijgt iedereen de kans naar school te gaan.

Met het Techno Girl-programma creëert Unicef baankansen voor meisjes. Zij krijgen meeloopstages bij bedrijven en worden begeleid bij het ontwikkelen van hun technische vaardigheden. Zo leren ze bijvoorbeeld programmeren en coderen. Pertunia en Jennifer doorlopen dit programma en waren deze week als ambassadeur van Techno Girl in het innovatiepaviljoen

Geen buienradar maar een golvenradar

Een beetje zeiler kijkt niet meer op van een boei, links of rechts. Maar deze kleine, gele boei is anders en echt bijzonder. Een echte innovatie van Nederlandse bodem voor in het water zogezegd.

Lynyrd van Svasek vertelt honderduit over de mogelijkheden. Meetboeien op zich zijn niet de innovatie. Want Rijkswaterschap heeft al vaste meetboeien bijvoorbeeld bij windparken liggen. Zo’n boei meet tot driehonderd meter omhoog de windsnelheid en kijkt ook naar de grootte van de golven. Fantastische meetstations voor een flinke prijs van 1 miljoen euro per stuk.

Svasek heeft een boei ontwikkeld voor een fractie van die prijs. Je koopt dit gele meetwonder voor circa 15.000 euro per stuk. Weliswaar nog steeds geen impulsaankoop, maar het apparaat levert zoveel nuttige data tegen zo’n gunstige prijs dat veel andere partijen dan het grote Rijkswaterstaat beter kunnen weten wat de impact van de golven is. Of beter gezegd wat de impact kan worden. De boei meet namelijk de hoogte van de golven. De techneuten van Svasek plotten die data in hun meetmodellen zodat de modellen steeds beter kunnen voorspellen hoe hoog de golven gaan worden. Een soort van Golvenradar in plaats van Buienradar.

En al die kennis is erg handig als je havens gaat bouwen, een windmolen wilt ontwikkelen of bijvoorbeeld een nieuw schip tekent dat gaat varen langs de Nederlandse kust.

Foto: Frans de Pater

i-Did, Naïf en Marike

i-Did, Naïf en Marike staan met drie bedrijven in een hoek van het innovatiepaviljoen. I-did wil een sociale en circulaire samenleving. Niets meer weggooien, maar hergebruiken. Kleding en textiel wordt hergebruikt. Hier worden tassen en zelfs behang van gemaakt. Marike maakt exclusieve badkamerproducten.

Naïf maakt huidverzorgingsproducten op basis van natuurlijk ingrediënten. Eliza van der Laan legt uit: “We willen geen nanodeeltjes in de producten. Die komen uiteindelijk in het milieu terecht. Onze zonnebrand heeft een minerale filter. Hiermee wordt de zon weerkaatst en wordt elke huidtype beschermd.”  Naïf heeft no-nonsense producten. “Shampoo is shampoo, er is geen onderscheid tussen lang, kort of krullend haar. Onze shampoo is voor iedereen, met haar, geschikt.”