De deelnemers

Er doen zeven teams mee aan de Volvo Ocean Race 2017-2018. Twee daarvan varen onder Nederlandse vlag, team AkzoNobel en team Brunel.

Alle teams hebben overigens – volgens de nieuwe regels van de organisatie – mannen én vrouwen aan boord. Er is deze keer geen compleet door vrouwen geformeerd team. Dee Caffari is de vrouwelijke schipper van de boot met vijftig procent mannen én vijftig procent vrouwen, Turn the Tide on Plastic. Op vier boten zijn, bij de start van de race in Alicante, Nederlandse zeilers aan boord gegaan.

Team AkzoNobel

Ze waren er vroeg bij. Eerder dan wie ook meldde team AkzoNobel zich bij de organisatie van de Volvo Ocean Race voor de editie van 2017-2018. Omdat alle overige teams al eens eerder deelnamen aan de Volvo Ocean Race is AkzoNobel de enige crew met een hagelnieuwe Volvo Ocean 65. Voor de start in Alicante kende team AkzoNobel enkele roerige dagen, waarin het erop leek dat de boot een nieuwe skipper zou krijgen. Uiteindelijk kon Simeon Tienpont toch van start gaan. Behalve Tienpont is, in een aantal etappes, ook de Nederlandse zeiler Peter van Niekerk aan boord. AkzoNobel had in aanloop naar de start Den Haag als basis gekozen, en keert eind juni dan ook letterlijk terug op eigen grond.

Team Brunel

Was AkzoNobel de eerste die zich aanmeldde, team Brunel deed dat als laatste. Bouwe Bekking, die al zeven keer eerder deelnam aan de Volvo Ocean Race, was lang bezig om het benodigde geld bijeen te krijgen. Bekking betrok al in een vroegtijdig stadium Carlo Huisman bij zijn plannen. Huisman, winnaar van de laatste America’s Cup, wist onder meer enkele maatjes uit de Nieuw-Zeelandse boot over te halen ook aan boord te stappen in de Volvo Ocean Race. Zodoende maakt Peter Burling kans om als eerste zeiler ooit de Triple Crown te veroveren: olympisch goud, winst in de America’s Cup en een zege in de Volvo Ocean Race. Brunel verraste de Nederlandse zeilliefhebber door in Kaapstad een nieuw spinaker te introduceren, met een schilderij van Piet Mondriaan erop.

Dongfeng Race Team

In 2014-2015 werd Dongfeng derde. De ambities liggen ditmaal nog hoger: China wil de Volvo Ocean Race nu voor het eerst winnen. De Franse skipper Charles Caudrelier kreeg voor deze editie een nog groter budget van de Chinese auto- en vrachtenwagenbouwer. En mocht zich bovendien met zijn team in Europa voorbereiden. Voor de eerste keer hield de Dongfeng-leiding vast aan training bij China, nu werd in Frankrijk getraind. Dat loonde zeer. Behalve de drie Chinese crewleden Horace, Black en Wolf, is er ook een Nederlandse aan boord: Carolijn Brouwer. Het is haar derde deelname. Als de Volvo Ocean Race in Den Haag aanlegt, is Brouwer letterlijk thuis. Ze heeft een appartement in Scheveningen.

MAPFRE

Naar verwachting de grootste concurrent van Dongfeng. Onder leiding van de geroutineerde Spaanse schipper Xabi Fernández werd een ploeg van winnaars samengesteld. Veel zeilers aan boord wonnen eerder olympisch goud of zetten de America’s Cup op hun palmares. In de vorige editie werd MAPFRE vierde. De Spaanse boot werd in Alicante hartstochtelijk uitgezwaaid door de thuisfans en zal ook in Den Haag een warm welkom krijgen. Spanje is, de koninklijke familie heeft een lange historie in de sport, een enthousiaste zeilnatie. Echter, niet eerder won een Spaanse campagne de Volvo Ocean Race.

Sun Hung Kai/Scallywag

Ook op deze boot vaart een Nederlandse mee: Annemieke Bes, drievoudig deelnemer aan de Olympische Spelen. Bes, winnares van olympisch zilver, stond aanvankelijk op de lijst bij AkzoNobel, maar wist zich verzekerd van deelname als ze over zou stappen naar de crew van de Australische skipper David Witt. Hij heeft veel ervaring, deed ook in 1997-1998 al mee. De boot is gefinancierd met geld uit Hongkong. Met deelname aan de Volvo Ocean Race willen Seng Huang Lee and Sun Hung Kai de jeugd in Hongkong enthousiast maken voor zeezeilen.

Turn the Tide on Plastic

Skipper Dee Caffari heeft ervoor gekozen met een mix van mannen én vrouwen te gaan varen. Bovendien heeft zij van alle boten de meeste jonge zeilers geselecteerd. Beide waren een doel op zich voor de schipper en haar sponsors. Turn the Tide on Plastic heeft een duidelijke boodschap: het is tijd dat we zuiniger met de zee omspringen. Samen met de Mirpuri Foundation en de Ocean Family Foundation wordt zowel op zee als in de havens gevraagd voor het belang van een schonere zee. Onderweg voert de bemanning onder meer proeven uit.

Vestas 11th Hour Racing

In november 2014 was Vestas wereldnieuws toen de boot tijdens de Volvo Ocean Race vastliep op een rif in de Indische Oceaan bij Mauritius. Na die zwarte periode sloot de bemanning toch nog goed af, met winst in de laatste etappe. Ook Vestas 11th Hour Racing heeft een groter doel: aansporen tot een duurzamere wereld. De Amerikanen Charlie Enright en Mark Towill verdelen het commando. Het duo behoorde in 2008 tot de bemanning van de Pyewacket, een schip dat voor de Disney-documentaire Morning Light gevolgd werd in de Transpac-zeilcompetitie.