Zeventien dagen op zee: over deodorant, knuffels en zo min mogelijk fouten maken

Door Edward Swier

Ze kan haar wensenlijstje zo opsommen. ‘Een schoon, zacht en warm bed. Een setje schone kleren. Een deodorantroller. En natuurlijk een knuffel van mijn zoon Kyle’. Carolijn Brouwer kijkt, na 17 dagen op een woeste zee, vol begeerte uit naar het einde van de tweede etappe in de Volvo Ocean Race. Brouwer ligt als lid van het Dongfeng Race Team, met nog minder dan duizend zeemijl te gaan, op de tweede plaats in de race. Het Spaanse Mapfre heeft de leiding. De Nederlandse boten, Team Brunel en AkzoNobel, liggen respectievelijk vierde en zesde. In het weekeinde, mogelijk nog vrijdagavond, krijgt de etappe zijn winnaar.

De laatste dagen heeft de vloot er flink de sokken in. Sterker nog, Dongfeng legde begin deze week nota bene liefst 519 zeemijl in 24 uur af, een gemiddelde van 21,6 knopen. Een zeemijl is overigens 1852 meter. En dus raffelden Brouwer en consorten liefst 961 kilometer in een dag af.

De rest stond vanzelfsprekend ook niet stil. Juist om deze snelheden te bereiken had de vloot zo lang mogelijk de oversteek vanaf de overzijde van de oceaan uitgesteld. Reeds voor de evenaar was nadrukkelijk koers gezet richting Zuid-Amerika, ongetwijfeld een vreemde beweging voor niet-zeilers. Echter, wie veel dichter langs de Afrikaanse kust vaart, weet dat hij of zij vroeg of laat te maken krijgt met langdurige windstilte. Die route mag dan vele mijlen korter zijn, deze duurt wel langer. En dus laat een professionele navigator het wel uit zijn hoofd om die weg te kiezen.

Steekspel
De afgelopen dagen was het niettemin een steekspel tussen de diverse boten. Simeon Tienpont koos aanvankelijk met AkzoNobel een veel oostelijker route dan de rest, Team Brunel van Bouwe Bekking en Carlo Huisman verraste gisteren door opeens in ‘Stealth Mode’ te gaan varen. Dan ben je een kleine dag van de radar voor de concurrentie. De bemanning suggereerde een meer zuidelijke koers te willen gaan varen, maar koos juist van de boten in de top-vier voor de meest noordelijke positie. Dat nu lijkt niet direct winst op te hebben geleverd.

Als gezegd hebben de boten momenteel uur-in-uur-uit een waanzinnig hoog tempo. Bij Team AkzoNobel – met ook Peter van Niekerk aan boord - hadden ze zelfs de hoop dat ze in de komende dagen nog eens het record van Dongfeng kunnen verbreken. In de Volvo Ocean Race van 2006 wisten Luke Molloy en Simeon Tienpont als lid van de ABN Amro 2 liefst 562 mijl af te leggen. ,,Laten we een poging doen zelfs dat record te verbreken’’, aldus een optimistische Molloy via Twitter. Het tegendeel bleek echter waar, AkzoNobel zakt (als meest zuidelijke boot van het tweede pelotonnetje) langzaam naar achteren in de ranking.

Overigens is het momenteel bepaald geen pretje op zee. De temperaturen zijn flink gedaald, het regent soms gemeen. Het is koud en nat aan boord. Niet raar dat Brouwer naar een warm bed en schone kleding verlangt. Ze zal veel medestanders hebben aan boord.

Met deze grote snelheden, veroorzaakt door een koudefront in de zuidelijke Atlantische Oceaan,  komt Kaapstad overigens vanzelfsprekend snel dichterbij. De verwachting is dat de eerste boten vrijdag of zaterdag, er is een goede kans dat het in de nacht van vrijdag op zaterdag is, de streep in Kaapstad zullen passeren. Ze hebben er dan vanaf de start in Lissabon een etappe van liefst zo’n 7000 mijl opzitten.

Zo min mogelijk fouten
Bij Mapfre hebben ze een voorsprong van zo’n twintig, dertig mijl, de bemanning is er bij monde van Blair Tuke nog lang niet gerust op. Behalve Dongfeng en Vestas 11th Hour Racing vlakt hij ook Team Brunel nog niet uit.

Bovendien is het de vraag wat de wind de komende dagen nog doet. Op de route naar Kaapstad ligt een hoge-drukgebied in noord-zuidelijke richting op de loer. De vraag is of het loont om een zuidelijker route te kiezen en de windstilte te vermijden, of dat het slimmer is er dwars doorheen te varen en zo heel wat minder kilometers te varen.

Brouwer geeft Dongfeng - dat in het St.Helena High veel terrein verloor door een te oostelijke koers en een windstille periode – hoe dan ook nog een goede kans. ,,De winnaar wordt niet degene die een perfecte race heeft gevaren, de winst gaat naar de crew die de minste fouten maakt. Ik heb het gevoel dat we erg gefocust zijn en dat we onze achterstand nog kunnen inlopen. Het is echt nog wel een stukkie naar Kaapstad, we vechten voor elke meter.’’

Misschien nog wel meer nog dan Brouwer verlangt Nico Lunven, navigator van Turn the Tide on Plastic, overigens naar de haven van Kaapstad. Lunven werd tijdens deze etappe vader van een dochter, Katell. ,,Tot op heden heb ik alleen een foto van haar via de email gezien. Ik wil naar huis om haar vast te kunnen houden.’’ De boot ligt overigens nog zevende en laatste, met zo’n zeven uur varen achterstand. Annemieke Bes, aan boord van Scallywag, ligt net voor Lunven en voor de collega’s van AkzoNobel, op de vijfde plaats.

 

 

  


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.