Team AkzoNobel leert omgaan met tegenwind

Door Edward Swier

Dat kon er ook nog wel bij. Ze hadden al zoveel ‘tegenwind’ gehad in deze derde etappe van de Volvo Ocean Race, dat échte tegenwind er in de laatste honderd mijl ook nog wel bij kon. ,,We hebben al uren land in zicht, maar het valt nog niet mee om dichterbij te komen’’, aldus Nicolai Sehested aan boord bij Team AkzoNobel.

Woensdagavond zal de Nederlandse boot, na het nodige laveren in de laatste mijlen, eindelijk aan kunnen leggen in Melbourne. De laatste 100 mijl vragen, met het nodige overstag gaan, schatte Sehested in, zeker 160 of misschien wel 180 mijl. En dat na een etappe die - mede ook vanwege de kou én de westenstorm in de eerste dagen - al veel van de boot én de bemanning heeft gevraagd.


Schade repareren

Nadat op 14 december bij het overstag gaan zowel mast als grootzeil beschadigd waren geraakt, vroeg reparatie de nodige tijd. Eenmaal achteropgeraakt, werd AkzoNobel geconfronteerd met minder wind dan de vooruitgesnelde concurrentie. Zodoende moest kerst aan boord worden gevierd. En, dat alles in de wetenschap dat straks in Melbourne nog het nodige werk wacht. Tijd om uit te rusten van de ontberingen is er amper. Er valt een hoop te repareren, en juist in Melbourne mag slechts beperkt hulp ingeroepen worden van landrotten. Veel zal de crew zelf moeten zien op te lossen.

Ook die klus onder tijdsdruk zal Team AkzoNobel uiteindelijk wel klaren, de boot zal op 2 januari ongetwijfeld weer uitvaren voor de vierde etappe, naar Hongkong. Maar de komende dagen zullen de handen, opnieuw, uit de mouwen moeten. En dat terwijl de crew na al die dagen op zee ook wel even toe is aan wat rust, wat warmte, wat contact met familie en vrienden. De 99 meter lange mast moet echter omlaag én gerepareerd worden. En het zeil zal ook flink onder handen moeten worden genomen, of vervangen.

,,Maar dat klusje hebben we onder heel wat moeilijker omstandigheden ook geklaard’’, zal skipper Simeon Tienpont zeggen. Hij klom, met een windje van 30 knopen, en flinke golfslag, in de mast toen bleek dat de lijm van de eerste reparatie onvoldoende was gedroogd en het zeil onder invloed van het zoute water én de wind weer losliet. Een tweede poging had meer succes. Gelukkig ook maar, want daarna was alle lijm aan boord op. Nieuwe malheur had de tocht nog veel langer gemaakt.


Opofferingen

De laatste plaats in de etappe werpt Team AkzoNobel terug in de ranking. Dat er deze etappe dubbele punten te verdienen waren, hakt er – als het resultaat minder is – hard in. AkzoNobel zakt daardoor van de vierde plaats naar de zesde. Overigens volgen er nog enkele etappes met dubbele punten, dus is – op weg naar de ultieme bestemming: Den Haag – nog niks definitief verloren.

Vraag van een landrot is, na het zien van alle ontberingen én malheur, echter wel: is het het allemaal wel waard? Dat vroegen de zeilers zich stuk voor stuk ook af de afgelopen dagen. Het leverde een interessant filmpje op. Over de opofferingen die iedereen doet. Over de drang om te varen, de verstandhouding met familie en vriend aan wal. Emily Nagel vierde deze kerst voor het eerst in haar leven niet met haar ouders. ,,En dat terwijl ik weet dat dit voor mijn moeder de belangrijkste dagen van het jaar zijn.’’

Toch, zo concludeerden allen, is het exact wat ze willen.

Watchcaptain Chris Nicholson heeft echter ook nog steeds de pest in zijn lijf, na de gijp die het zeil kostte. ,,Ik voelde me daar, meer dan wie ook, verantwoordelijk voor. Ik heb hier op zee lessen geleerd die ik weliswaar al kende, maar ik werd er hier nog eens extra op gewezen. Als je, in de middle of nowhere een fout maakt, moet je daar in een race als deze nog dagen voor boeten.’’  


"It has been a tough one"

Nicolai Sehested keek in de laatste, eerlijke video die de crew stuurde niettemin met enige trots terug op de laatste dagen aan boord. Het was niet makkelijk, maar de zeilers slaan zich er doorheen. ,,Het is een uitdaging. Voor ons allemaal. En dan niet zozeer fysiek, dat redden we allemaal wel. Maar vooral ook mentaal. Individueel én als team. It has been a tough one. Maar, dit is klaarblijkelijk iets wat je moet meemaken om sterker en beter te worden. We leren hier allemaal van, komen er sterker uit. En ik denk ook dat we het er met z’n allen best goed vanaf gebracht hebben. Er zijn geen issues, ondanks alle ‘tegenwind’. We gooien onze kop in de wind en blijven werken. Dat is positief.’’

Nog even en dan zijn ze in Melbourne. Voor even. Er wacht dus ook daar een uitdagende klus. Juist deze stop-over is maar kort, er is geen scheepswerf en veel van het werk komt op de schouders van de crew terecht. De uitdaging blijft, het avontuur duurt voort.


Stand derde etappe om 11.45 uur op 27 december:

1. MAPFRE, gefinisht na 14 dagen, 4 uur, 7 minuten en 21 seconden

2. Dongfeng Race Team, gefinisht na 14 dagen, 8 uur, 10 minuten en 16 seconden

3. Vestas 11th Hour Racing, gefinisht na 14 dagen, 9 uur, 52 minuten en 11 seconden

4. Team Brunel, gefinisht na 14 dagen, 11 uur, 36 minuten en 27 seconden

5. Sun Hung Kai/Scallywag, gefinisht na 15 dagen, 13 uur, 6 minuten en 31 seconden

6. Turn the Tide on Plastic, gefinisht na 15 dagen, 15 uur, 52 minuten en 50 seconden

Nog onderweg:

Team AkzoNobel, nog 74 zeemijl


Klassement, na 3 etappes:

1. MAPFRE                                     29 punten

2. Dongfeng Race Team              23 punten

3. Vestas 11th Hour Racing         23 punten

4. Team Brunel                             14 punten

5. Sun Hung Kai/Scallywag          11 punten

6. Team AkzoNobel                       9 punten

7. Turn the Tide on Plastic          6 punten


 



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.