Stile voor de storm: kiezen voor snelheid én veiligheid

Het is een voortdurende zoektocht, een eindeloos gevoel van balanceren op een dun koord. Iedereen wil winnen. Maar veiligheid, met andere woorden je boot en je mensen heel houden, staat vanzelfsprekend voorop. Racen, voor meer dan 6.500 mijl door de ‘roaring fourties’, langs Antarctica door het meest onherbergzame stuk oceaan ter wereld is echt niet vrij van gevaar. Je moet het met deze boot en deze mensen doen. Een mast breken of een zeil scheuren betekent puntverlies. Mensenlevens in gevaar brengen moet vermeden worden.

In vliegende vaart werd zondag Kaapstad uitgezwaaid, zelden stond er zo’n stevige wind bij de start van een etappe in de Volvo Ocean Race. Eenmaal enkele dagen onderweg normaliseerden de omstandigheden. Maar, de schippers en hun bemanningen weten wat ze de komende tijd te wachten staat. De etappe naar Melbourne is niet voor niets een van de meest roemruchte.

Op woensdag voeren zes van de zeven boten rond de Roaring Forties, 40 graden zuiderbreedte. Daar zorgen lage-drukgebieden doorgaans voor harde wind en huizenhoge golven. Dat is nu nog niet het geval. De boten hebben momenteel een snelheid van zo’n 10 tot 15 knopen.

Stilte voor de storm

,,We kunnen echter al wel een beetje proeven van de smaak van de Zuidelijke Oceaan. De temperatuur van het water gaat omlaag, de handschoenen kunnen aan, de mutsen op’’, aldus Bouwe Bekking van Team Brunel. ,,De windsnelheden wisselen nu nog enorm. Ik kon vannacht de lichten van Mapfre en AkzoNobel goed zien, maar plots zakte onze wind helemaal weg. Vanavond zal de wind echter flink aantrekken. Er komt een lage-druksysteem aan. Het zal onze eerste ritje in de achtbaan worden.’’

Volgens de voorspellingen zal de wind naar 35 knopen gaan, met zo nu en dan zware windstoten. De golven zullen zes meter en hoger worden. Mede daarom heeft de hele vloot besloten een iets noordelijkere route te varen. Dat is voor dit moment sowieso geen onverstandige keuze: de meest noordelijke boot – Turn the Tide on Plastic – heeft momenteel de hoogste snelheid. Straks is dat echter anders, dan gaan de boten in het zuiden weer veel harder.

Donderdag wacht – zo spreken ook de meteorologen van de organisatie uit - de zeven teams de eerste echte confrontatie met de brute krachten van de Zuidelijke Oceaan. Het doet ze nu reeds besluiten een afweging tussen snelheid en veiligheid te maken.

Ten westen van de vloot vormt zich een enorme depressie, met in het oog windsnelheden tot 60 knopen. Die beweegt zich zo snel dat de Volvo Ocean 65’s geen kans krijgen om eraan te ontsnappen. Hoewel de finishlijn van de derde etappe nog ver weg is, moeten de teams nu al cruciale beslissingen nemen. Daarbij draait het erom hoe je te positioneren ten opzichte van de storm.

Risico en resultaat

,,De afweging is er één tussen risico en beloning. De meer zuidelijke route levert de komende uren hogere snelheden op, maar gaat daarna dichter langs het oog van de storm en is dus gevaarlijker. De virtuele exclusion zone om de vloot noordelijk van het Antarctische ijs te houden, houdt bovendien de teams tegen om onder het lagedrukgebied te duiken en daarmee de heftigste condities te omzeilen. De noordelijke route lijkt veiliger te zijn, aangezien de teams dan verder van het oog van de storm vandaan blijven’’, aldus de organisatie in haar persbericht.

Vestas 11th Hour Racing kiest momenteel de gulden middenweg. Waar Turn the Tide on Plastic in het noorden de meeste snelheid maakt, en de vijf andere schippers – waaronder koploper Dongfeng - een meer zuidelijke koers aanhouden, vaart Vestas-navigator Simon Fisher zo’n beetje op 40 graden zuiderbreedte. Fisher: ,,Het is behoorlijk risicovol om zuidelijker te zijn en daarmee recht voor het front. Als we wat noordelijker kunnen gaan en goede progressie boeken, zou dat zeker van goed zeemanschap getuigen.”

Fisher navigeerde Abu Dhabi Ocea Racing in de vorige editie van de Volvo Ocean Race naar de eindzege. De ervaren navigator weet dat het soms verstandig is wat gas terug te nemen, conservatisme is in deze niet per se onverstandig. ,,Het wordt interessant de komende dagen. Het wordt een dunne lijn tussen zo hard mogelijk op de optimale koers zeilen versus op een veilige plek varen, op de boot passen en jezelf niet zodanig positioneren dat je het lage-drukgebied over je heen krijgt.”

Aan boord bij Mapfre, dat momenteel tweede ligt (voor AkzoNobel en Brunel), kijkt men ook – met een mengeling van enthousiasme en vrees - uit naar de komende dagen. Er werd aan boord een ode aan de Zuidelijke Oceaan geschreven. ,,Je bent mooi, mysterieus en zorgt voor verbazing. We zijn zelfs een beetje nerveus, vooral ook omdat je een behoorlijk welkomstfeestje voor ons in petto schijnt te hebben.  We verwachten het onverwachte, omdat verrassingen jouw specialiteit zijn. We kennen de dresscode, hebben onze kleding aangepast op de omstandigheden. We zijn hier allemaal voor dit avontuur, maar gedraag je alsjeblieft niet te extreem.’’


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.