Melbourne-Hongkong: land in zicht!

Door Edward Swier

Hongkong. Wereldstad. Met Britse én nu vooral toch Chinese invloeden. Met een adembenemende skyline, een druk zakencentrum, eindeloos veel winkels en restaurantjes. En, niet te vergeten, een prachtige natuurlijke haven. Victoria Harbour was nu juist de reden dat de Britten zich hier ooit vestigden, dat er überhaupt een stad kon ontstaan. Dat de Volvo Ocean Race nu dan ook eindelijk deze plek aandoet, kan je scharen in de categorie: beter laat dan nooit!

Op 20 januari wordt de finish van de Volvo Ocean Race-vloot voorzien in Hongkong. De vierde etappe is zo’n 6000 zeemijl lang. In de haven van Melbourne worden momenteel de laatste reparaties aan de boten verricht, met name Team AkzoNobel had – vanwege de grote schade in de vorige etappe én het daardoor ook later afmeren – nog het nodige werk te doen. Ook zij zullen echter er klaar voor zijn als de hoorn voor de volgende uitdaging klinkt.

De boten varen in Australië om 14.00 uur op 2 januari weg. Bij ons is dat exact op het overgaan van 1 op 2 januari, om 00.00 uur. Wat de boten te wachten staat? We zetten het een en ander op een rijtje.

Land in zicht

Het is allemaal nieuw. Dat is het eerste wat opvalt. De ervaringsdeskundigen in de Volvo Ocean Race kunnen nu eens niet terugvallen op hun herinneringen. De etappe Melbourne-Hongkong werd in de lange geschiedenis van de race niet eerder gevaren. Sterker, Hongkong werd nog nooit aangedaan.

We varen langs land. Veel land. De etappe van Kaapstad-Melbourne was er één vol ontberingen – vanwege de aanwezigheid van ijsbergen in de buurt, vanwege de sterke westenwind én de totale leegte: zelden tot nooit had de crew ‘land in zicht’. Nu is dat anders, zeker voor wat betreft dat laatste. Tussen Australië en Hongkong ligt veel land, heel veel land. Dat zal mede de koers bepalen natuurlijk.

Trade Winds en Doldrums

Dan het klimaat. De tocht is lang. Omdat de aarde op dit traject ‘op zijn dikst is’. Dat vraagt tijd, en een goed inschatting van de omstandigheden. De zeven boten varen door verschillende klimaatzones.

De verwachting is dat de boten voor een oostelijke koers kiezen, en dus om Victoria, New South Wales en Queensland varen. Ze zullen dan richting de Koraalzee varen, onder mogelijk sterk wisselende omstandigheden. In dit deel van de oceaan dienen zich geregeld lage-drukgebieden aan die de vloot een serieus duwtje in de rug zullen geven. Het zou voorbij Brisbane weleens een wild tochtje kunnen worden. Krijgen de schippers echter te maken met hoge-drukgebieden, dan zal rekening moeten worden gehouden met invloeden van land. Het dagelijkse opwarmen en afkoelen van de aarde zorgt dan voor plaatselijke veel ‘thermische wind’. Oppassen geblazen in dat geval.

In de Koraalzee zullen de zogeheten ‘Trade Winds’, ook wel passaatwinden, zich allicht aandienen. Deze blazen op het zuidelijk halfrond voortdurend uit zuid-oostelijke richting richting de evenaar.

Ondertussen is het zaak ook nog langs eilandenrijken als Papua Nieuw Guinea en de Solomon Eilanden te varen. Eenmaal daar voorbij zou het zomaar kunnen gebeuren dat de boten te maken krijgen met periodes van minimale wind én veel regen. De Doldrums zijn immers ook hier. Rond de evenaar zorgt een botsing van de luchtlagen uit noordelijke en zuidelijke richting voor de meest bizarre omstandigheden. In de etappe van Lissabon naar Kaapstad kon de vloot er nog relatief makkelijk aan ontsnappen, nu lijken er op voorhand weinig mogelijkheden om niet in aanraking te komen met het natuurfenomeen. Dat er overal eilanden zijn, heeft daarbij ook nog eens zijn invloed.

Eenmaal door de Doldrums wacht – verrassing – de noordelijke variant van de ‘Trade Winds’. Daar de vloot in noordwestelijke richting gaat, zou dit weleens voor hoge snelheden kunnen zorgen.

Monsoon

Of het daarna een zorgeloos tochtje wordt? Welnee. De Zuid-Chinese Zee staat bekend om de Monsoon, een wind die weinig barmhartig is. Daarbij komt dan nog eens dat er serieuze kans op tropische cyclonen zijn in deze tijd van het jaar, in dit gedeelte van de Grote Oceaan.

Hongkong maakt zich ondertussen op voor een groot festijn. Er is een vijftien daags racefestival bij het Kai Tak Runway Park gepland, van 17 tot en met 31 januari. De boot van Sun Hung Kai/Scallywag - met Annemieke Bes aan boord - wordt gesponsord door twee financiële giganten uit Hongkong, Seng Huang Lee en Sun Hung Kai & Co. Zij willen met deelname aan de race, en de finish van de vierde etappe, de zeilsport promoten. Dat wordt serieus aangepakt, al waren de resultaten van de boot tot op heden tegenvallend.

Wisseling van bemanning

Overigens hebben diverse boten ervoor gekozen om deze etappe met een andere, aangepaste bemanning te gaan varen. Al met al zijn er 19 wisselingen gemeld. De meeste zaten al in de planning, sommige zijn het gevolg van blessures. Twaalf zeilers stappen voor het eerst deze Volvo Ocean Race aan boord. Op beide Nederlandse boten waren er de nodige aanpassingen.

Team Brunel kondigde aan dat een aantal winnaars van de America’s Cup aan boord komen. De Amerikaan Rome Kirby en Sam Newton zijn toegevoegd, net als de Deen Jens Dolmer en Sally Barkow. De Amerikaanse vervangt de onfortuinlijke Annie Lush, die in de etappe naar Melbourne geblesseerd raakte aan haar rug.

Behalve Lush varen ook Louis Balcaen, Alberto Bolzan en Peter Burling niet mee naar Hongkong. Dat zat overigens al deels in de planning. ,,Burling had vanwege de America’s Cup andere verplichtingen in de komende weken. We hadden het gevoel dat Alberto nog wat extra rust nodig had na de zware etappe in de Zuidelijke Oceaan. En dat we Annie vanwege haar rugklachten moesten vervangen, was ook al duidelijk. Je moet 100 procent fit zijn, dat vraagt deze sport. Het is beter om nu wat rust te nemen en later in de race terug te keren’’, aldus skipper Bouwe Bekking.

Bij Team  AkzoNobel komen Peter van Niekerk en Luke Molloy weer aan boord. Zij vervangen Alex Pella en Justin Ferris. Emily Nagel maakt plaats voor Cécile Laguette.

,,We zijn vol vertrouwen dat we weer 100 procent zijn als we aan de startlijn liggen’’, vertelde Simeon Tienpont in Melbourne. ,,We hebben hard moeten werken na onze late aankomst in Melbourne, maar zijn fantastische geholpen door ons team aan land, de organisatie van de Volvo Ocean Race en de mastbouwer.’’

Bij koploper MAPFRE verandert niks, de achtervolgers deden wel wat aanpassingen.

Dongfeng Race Team, met Carolijn Brouwer aan boord, haalde met Frank Cammas een grote naam aan boord. Hij was skipper van de boot die in 2011-2012 de Volvo Ocean Race won. De Fransman vervangt de geblesseerde navigator Pascal Bidegorry.

Bij Vestas 11th Hour Racing gaat skipper Charlie Enright even van boord. Er is een medisch probleem in zijn familie. Enright is van plan in Hongkong weer aan boord te komen, tot die tijd wordt hij vervangen door Mark Towill.

De bemanning van de Nederlandse boten in de vierde etappe:

Team AkzoNobel:

Simeon Tienpont (NED) - skipper

Brad Farrand (NZL)

Martine Grael (BRA)

Cécile Laguette (FRA)

Luke Molloy (AUS)

Chris Nicholson (AUS)

Jules Salter (GBR)

Nicolai Sehested (DEN)

Peter van Niekerk (NED)


Team Brunel:

Bouwe Bekking (NED) - skipper

Andrew Cape (GBR)

Carlo Huisman (NED)

Jens Dolmer (DEN)

Kyle Langford (AUS)

Sam Newton (AUS)

Rome Kirby (USA)

Sally Barkow (USA)

Abby Ehler (GBR)


 



Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.