Etappe 3: Op zoek naar ijsbergen, koude wind en dubbele punten!

Het klinkt als een zee als alle andere, maar ervaren zeilers weten wel beter. Varen in de Zuidelijke Oceaan vraagt nogal wat. Stalen zenuwen én anti-vries in je bloed zijn nodig om de zware tocht van Kaapstad naar Melbourne tot een goed einde te brengen. De zeilers zullen, na het verlaten van Kaapstad, al snel kennis maken met de koude ijzige wind die dit stuk tot allesbehalve een pleziertochtje maken. Dat er deze etappe van de Volvo Ocean Race dubbele punten zijn te scoren, is dan ook niet meer dan terecht.

Door Edward Swier

Het is elke editie weer een belevenis op zich. Hoewel er in warm Kaapstad geen enkele aanleiding voor is, plant de bemanning van elke Volvo Ocean Racer toch een opvallende passessie in. De dikst mogelijke zeilpakken worden getest. Overdreven lijkt het, als je zo op de kade in Zuid-Afrika staat, maar de zeilers zelf weten wel beter. Al snel moeten ze de competitie met elkaar én de kou aangaan.

6.500 zeemijl langs Antartica

Overigens, de etappe van grofweg 6.500 zeemijlen (ruim 12.000 kilometer) zal al snel geen pretje zijn. Zaterdag was vanwege de harde wind het Race Village nota bene zelfs tijdelijk gesloten, op de eerste dag – zondag 10 december – staat er ook een ‘stevige bries’. De meteorologen spreken van een wind van zo’n 35 knopen bij vertrek. Het maakt de uitdaging des te groter, want de boten worden geacht in de haven van Kaapstad nog een driehoek af te leggen voor de zuidelijke koers wordt ingezet.

Cape Town

Roaring Forties

Om 13.00 uur klinkt het startschot voor de tocht richting Melbourne. Al snel duikt het gezelschap de zogeheten Roaring Forties in. Dit is een beruchte benaming, niet voor een historisch tijdperk, maar voor de roemruchte breedtegraad. De realiteit anno nu. Rond 40 graden zuiderbreedte staat doorgaans een onstuimige westenwind. Al in de tijd van de VOC was deze route berucht. De stevige winden, die doorgaans ook nog eens koude lucht meevoeren, zorgen voor hoge snelheden. Ideaal voor de handelsschepen in de zeventiende eeuw, minstens zo prachtig voor het zeilerspeloton van nu.

Juist in dit gebied – de Zuidelijke Oceaan is de meest afgelegen zee – kunnen de golven letterlijk huizenhoog zijn, en is de wind echt ijskoud. Bouwe Bekking moest tijdens de etappe van Lissabon naar Kaapstad hardop lachen toen enkele van zijn rookies onderweg klaagden over de kou. Dan wisten ze nog niet wat ze daarna te wachten stond, zei Bekking hardop. ,,Op weg naar Melbourne wordt het pas echt serieus.’’

's Werelds hoogste windsnelheden

Al is het maar omdat de windsnelheden extreem hoog kunnen zijn. De organisatie van de Volvo Ocean Race legde het als volgt uit: ,,Hier worden gemiddeld ‘s werelds hoogste windsnelheden gemeten en de ‘trein’ van depressies beweegt zich in oostelijke richting rondom het continent. Het weer komt dus altijd van achteren, wat het voor de koplopers soms lastig maakt om hun positie vast te houden. Op de Zuidelijke Oceaan voelt 30 knopen wind als 40 knopen op de Middellandse Zee. Dit komt doordat koude lucht zwaarder is, het heeft een relatief hoog soortelijk gewicht. Doordat een windvlaag zo hard kan aankomen, ligt het gevaar van een klapgijp op de loer. Daarbij komt het zeil onverwachts snel en met veel kracht over. Dit gebeurde in de vorige editie toen meerdere boten op dezelfde dag plat gingen in vlagerige condities.’’

Virtual race 2

Beducht voor deze etappe

De schippers zijn beducht voor de omstandigheden, hebben hun crew op serieuze situaties voorbereid.  Team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont: ,,De Zuidelijke Oceaan-etappes geven een extra dimensie aan de race, omdat je zo ver van het vasteland vandaan bent. Als vloot en als zeiler bevinden we ons in een kwetsbare positie en tegelijkertijd is dit een soort paradijs voor zeilers.”

De boten zullen proberen zoveel mogelijk lagedrukgebieden te zoeken, zullen aan de rand ervan gaan varen. Overigens hebben de schippers niet geheel vrij spel. De organisatie is beducht voor aanvaringen met ijsbergen. Omdat er zo hard gevaren wordt, kan een aanvaring onherstelbare schade opleveren. Vandaar dat er een zogeheten Antarctic Ice Exclusion Zone is ingesteld. De boten mogen dan ook niet te zuidelijk varen.

De Nederlandse boten in de race, Team AkzoNobel en Team Brunel, zijn zich bewust van de gevaren én het belang van de leg. Bouwe Bekking weet dat er bovendien een bijkomende lastigheid is. De pitstop in Melbourne duurt slechts 4 dagen, er is nauwelijks tijd voor onderhoud.

Bekking- "Je moet in balans zijn."

Bekking: ,,Het is een balans, je wil en je moet presteren deze leg. Zeker aangezien er dubbele punten te verdienen zijn, kan je het je eigenlijk niet veroorloven om er niet bij te zitten. Dan wordt het gat wel erg groot, ondanks het feit dat Den Haag nog ver is. Tegelijkertijd hebben we in Melbourne slechts een pitstop van maar vier dagen. Vier dagen waarin de shore crew ook maar zeer beperkt toegang heeft tot de boot. Als er wat kapotgaat, heeft dat niet alleen gevolgen voor deze leg maar hoogstwaarschijnlijk ook voor de volgende. Bij alles wat je doet moet je dat in het achterhoofd houden.”  

Simeon Tienpont valt zijn collega bij. Ook hij weet dat, met amper een week tussen de finish in Melbourne en de start van de vierde etappe op 2 januari, de druk hoog is. ,,Als je niet op tijd in Melbourne bent, mis je waarschijnlijk de etappe naar Hong Kong.’’

Tienpont bracht overigens een dubbele bemanningswissel aan. De Australische zeilmaker en drievoudig Race-veteraan Justin Ferris (42) en de Spanjaard Alex Pella (45) voegen zich bij het team voor de zware derde etappe. Zij vervangen de Australiër Luke Molloy en de Nederlander Peter van Niekerk. Tienpont: ,,We zijn blij met Justin en Alex aan boord. Ze brengen beiden veel expertise met zich mee, vooral voor wat betreft de Zuidelijke Oceaan.”

Bij Team Brunel komt de Belg Louis Balcaen aan boord. De stuurman/trimmer vervangt de Argentijn Maciel Cicchetti.

De boten zullen een kleine drie weken over de tocht doen. De verwachting is dat de winnaar op 28 december de finish in Melbourne zal passeren. Als gezegd zijn er dubbele punten te verdienen, met andere woorden 16 voor de winnaar en 2 voor de nummer laatst. Dit zou kunnen betekenen dat het klassement geheel op zijn kop wordt gezet.

De stand tot nu toe:

Mapfre 14 punten

Vestas 11th hour racing 13 punten

Dongfeng Race Team 11 punten

Team AkzoNobel 7 punten

Team Brunel 6 punten

Sun Hung Kai/Scallywag 5 punten

Turn the Tide on Plastic 2 punten

 

 


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.