De laatste dagen voor kerst

Door Edward Swier

Het is tijdens de Volvo Ocean Race niet alleen aan boord soms ‘alle hens aan dek’. Ook in de haven wordt zo nu en dan gevraagd om snel te handelen, om extra inspanningen te leveren. De onstuimige westenwind tijdens grote delen van de etappe van Kaapstad naar Melbourne heeft ervoor gezorgd dat de eerste boten van de vloot al voor de kerst in Australië aan zullen komen. Gevolg is dat de haven eerder dan verwacht klaar moet zijn voor de ontvangst én dat alle verloven voor kerst alsnog zijn ingetrokken. Begin januari vaart de vloot overigens alweer uit. In het leven van de zeilers zijn de feestdagen bepaald niet de rustigste…

Nu al is duidelijk dat de zeilers in Melbourne nauwelijks tijd hebben om uit te rusten. Is het vertrek doorgaans twee, soms drie weken na aankomst in de haven, dit keer wordt alweer op 2 januari uitgevaren. Dan staat de oversteek naar Hongkong, ook geen makkelijke klus, gepland.

Maar nu eerst nog finishen natuurlijk. Ze zijn er weliswaar nog niet in Melbourne, maar de koplopers komen snel dichterbij. Het kan haast niet anders of de strijd in de derde etappe wordt op zondag 24 december beslist. Het Spaanse MAPFRE en het Chinese Dongfeng Race Team lossen elkaar al dagen af aan kop. Nu weer heeft MAPFRE een gaatje geslagen, maar de kans bestaat nog altijd dat Carolijn Brouwer met Dongfeng aan het langste eind trekt. De schippers van beide boten zeggen gekscherend dat ze bijna moe worden van het turen in de achteruitkijkspiegels…

hands - james blake

Carolijn Brouwer gaf begin deze week al aan dat de concurrentiestrijd, in een etappe die vanwege de dubbele punten van groot belang is, met MAPFRE veel krachten vergt. Door de organisatie werd een Ice Zone ingesteld, om te voorkomen dat de boten onverwachts in botsing zouden komen met drijvende ijsschotsen. Omdat de wind zuidelijker echter wel gunstiger was, kozen de boten een route zo dicht mogelijk langs de ‘grens’. Gevolg was dat er vele malen – met een gemiddelde van minstens één keer per uur - gegijpt moest worden. Dat had zo zijn invloed op het slaapritme van de crew. Het is in zo’n geval letterlijk ‘alle hens aan dek’. Iedereen is nodig. Fysieke uitputting dreigt in zo’n geval.

Brouwer: ,,Het is zwaar, vermoeiend ook. Je moet echt uitkijken dat je van vermoeidheid niet over je eigen benen struikelt. Soms ben je gewoon blij als je in ieder geval maar even twintig minuutjes in je eigen bed kunt liggen. Zelfs al slaap je dan niet, toch knap je daar van op.  Het geeft je ook net dat beetje extra energie om terug op het dek te keren en te helpen bij de volgende gijp. En dan nog eens. En nog eens. Zo lang als we maar vordering maken, heb ik er echter geen moeite mee hoor.’’

Bijkomend voordeel voor de koplopers is dat ze, nu ze enkele dagen eerder aanmeren dan aanvankelijk werd gedacht, meer tijd hebben om aan de boot te sleutelen. In Melbourne zijn de mogelijkheden beperkt. Er is geen boatyard, amper een bijprogramma, geen In-Port Race. Ook de teambases en de meeste van de attracties voor het publiek zijn vanuit Kaapstad richting Hongkong verscheept. In Melbourne kan echter ook amper assistentie ingeroepen worden van hulptroepen, de reparaties moeten dus zelf worden verricht.

Zeker voor de boten die nog wat langer nodig hebben om aan te meren, is er amper tijd om – zowel lichamelijk als materieel - te herstellen. Team Brunel is momenteel nog in de strijd om brons verwikkeld met Vestas en wordt op 25 december in Melbourne verwacht.

Het goede nieuws bij Brunel is dat Annie Lush zich woensdag voor het eerst weer aan dek vertoonde. De Britse zeilster had in het weekeinde een flinke rugblessure opgelopen en kan nog niet meedraaien. De frisse wind deed haar echter zichtbaar goed. ,,Dat was voor haar al een mentale opsteker’’, aldus schipper Bouwe Bekking. ,,De laatste paar dagen heeft het hele team samen hard gewerkt om zo goed mogelijk voor haar te zorgen. Dat zullen we de komende dagen blijven doen totdat we in Melbourne zijn. Dan nemen de specialisten het van ons over.’’

Team AkzoNobel heeft zo’n beetje alle mogelijke pech wel gehad. De boot ligt zevende en laatste, een situatie waar voor Melbourne geen verandering meer in lijkt te komen. Hun aankomst wordt tussen 26 en 28 december ingepland door de organisatie. Achteropgeraakt door de schade aan het grootzeil - een probleem dat in rustiger vaarwater moest worden hersteld -, kampt de boot van Simeon Tienpont nu met de pech dat zich een lage-drukgebied, met minder wind, heeft aangekondigd.

tired - Konrad Frost

Nicolai Sehested, bootmanager van team AkzoNobel, denkt aan wal echter snel te kunnen handelen. ,,Melbourne is een pitstop voor wat betreft de werkzaamheden aan de boot. Volgens de regels mogen we geen reservematerialen vervangen en er mogen niet meer dan 2 mensen van de walploeg aan de boot werken. We hebben echter een gevarieerd team met veel verschillende expertisen. Ik weet zeker dat we de boot snel raceklaar kunnen krijgen zodra we in Melbourne aankomen.’’

 

Derde etappe

Positierapport, donderdag 21 december 14.00 uur:

  • MAPFRE, nog 1285 zeemijlen naar Melbourne
  • Donfeng Race Team, op 30 mijl
  • Vestas 11th Hour Racing, op 122 mijl
  • Team Brunel, op 158 mijl
  • Sun Hung Kai / Scallywag, op 335 mijl
  • Turn the Tide on Plastic, op 401 mijl
  • Team AkzoNobel, op 575 mijl

 

 

 


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.