ANALYSE: Team AkzoNobel aan de leiding, maar wat is dat waard?

 

Ze zijn zelf het meest voorzichtig. Team AkzoNobel mag dan virtueel aan de leiding gaan in de tweede etappe van Lissabon naar Kaapstad, maar zelf weten de zeilers ook niet wat dat waard is. Hemelsbreed ligt de boot van AkzoNobel weliswaar het dichtst bij de finishplaats, echter het is niet zeker of dit, op weg naar Kaapstad, ook de beste positie is.

Door Edward Swier

 Feit is dat de boten in deze etappe over de helft zijn. Er is tien dagen gevaren, de verwachting is dat de etappe ook nog een dag of tien duurt. De gebruikelijke obstakels rond de evenaar zijn meegevallen. De zeven teams zetten daarna koers richting de kust van Zuid-Amerika om de juiste wind te vinden. Je moet weten, het is in dit zuidelijke deel van de Atlantische Oceaan allesbehalve verstandig rechtstreeks op Zuid-Afrika aan te sturen. De kortste route is in dit geval niet vanzelfsprekend de snelste. Zie video met uitleg van onze Cloggy-reporters hier.

Beide Nederlandse teams op kop in 24 uur periode

Feit is ook dat het Nederlandse Team AkzoNobel een iets oostelijker koers kiest dan de rest. AkzoNobel was de eerste die deze strategie koos. Skipper Simeon Tienpont zag die beslissing dinsdag beloond, zijn crew wist direct – met de wind flink in de zeilen – op te rukken in het klassement. Van vijf naar drie. Team Brunel volgde het voorbeeld, maakte nog meer progressie op woensdag en nam de leiding. En nu ligt AkzoNobel weer, volgens de onvolprezen tracker, op kop. Volgens de laatste update zelfs met een marge van wel dertig mijl!

#Cutthecorner

Met de hashtack #cutthecorner geeft de teamleiding van AkzoNobel precies aan waar het om draait. Tienpont probeert de bocht lichtjes af te snijden. Het is de komende dagen de vraag wanneer je naar het oosten, richting Kaapstad, kunt gaan varen. Nu nog wordt vooral een zuidelijke koers gekozen. Wie echter ten opzichte van de concurrentie wat oostelijker vaart, heeft straks minder mijlen af te leggen. Die durf kan worden beloond, maar kan ook leiden tot een afstraffing. Zoals Bouwe Bekking, skipper van Team Brunel, uitlegde: “Er zit een groot hogedrukgebied tussen ons en Kaapstad. Als je daar doorheen wilt varen, is het alsof je door een stenen muur heen moet. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is lastig.” 

Pokeren: wie slaat als 1e linksaf

Het hogedrukegebied, de St. Helena High genaamd, kent maar lichte wind. Elke schipper weet dat het daar niet te halen is, maar Tienpont zoekt wel de randjes op. “De komende 36 uur is allesbepalend’’, liet Ross Monson, navigator aan wal namens AkzoNobel, woensdag al weten. “Als je te vroeg afbuigt, riskeer je dat het langzamer zal gaan. Je vaart dan wel veel minder mijlen, maar het duurt langer. Als je echter te lang wacht, loop je het risico dat je niet optimaal kan profiteren van de wind en dat je niet de snelheid haalt die je wilt. Dat zou weleens minder goed uit kunnen pakken.”

Monson toont met die woorden, en de bewegingen van Team AkzoNobel op zee, aan dat zijn team wel een klein gokje durft te nemen. “Soms is het een voordeel als je niet vanaf dag 1 in de kopgroep zit, dan vaar je niet achter de meute aan, maar kan je kijken waar je kansen liggen.’’

Bekking heel tevreden

Brunel veroverde woensdag tijdelijk de leiding. Met een ander voorzeil én een iets oostelijker koers dan Dongfeng, Mapfre en Vestas werd de koppositie veroverd. Bekking genoot van het varen naast de concurrentie: “Uiteindelijk bleek dat wij voor het betere zeil gekozen hebben. Het leuke van een tijdje met zijn tweeën opvaren is dat je niet meer alleen naar de computer hoeft te kijken. Je kan je echt direct met elkaar meten. Uiteindelijk halen wij ze in, dan kun je stellen dat we de laatste dagen gewoon echt goed hebben gevaren.”

Aan boord leidde dat, terecht, niet direct tot euforie. In het persbericht dat Brunel zelf verstuurde gaf navigator Andrew Cape zijn visie: “We hebben te maken met verschillende weersystemen. Zonder al te technisch te worden, draait het om timing. De vraag is wanneer je straks de bocht naar Kaapstad maakt.” Zie ook de video met uitleg van Cape hier.

Bekking: “Je moet je voorstellen dat je met je auto van Nederland naar Engeland rijdt. Hemelsbreed misschien 150 kilometer, maar helaas moet je eerst naar het zuiden rijden, de boot of de Thalys nemen en dan als je bent overgestoken weer opnieuw naar het noorden rijden. Diezelfde situatie hebben wij hier.’’

Kaapstad is nog ver weg, geeft Bekking toe. “Deze situatie duurt nog wel even, waarschijnlijk 3 tot 4 dagen. Dan pas krijgen we echt meer wind. Maar zelfs dan is Kaapstad nog steeds ver weg.”

foto: navigator Andrew CapeAndrew Cape

 

 


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

TIG Sports
Valschermkade 30
1059 CD Amsterdam
Telefoon: 020 570 90 60
info@tigsports.nl

Sponsoring / Guest Experiences

hospitality@volvooceanracedenhaag.nl (Noortje van der Lugt)

Hotel

hotel@finishvolvooceanracedenhaag.nl (Gitta Hanrath)

Pers / Communicatie

info@tigsports.nl (Simon Keijzer)

www.volvooceanrace.com www.teamakzonobel.com www.brunelsailing.net

Privacy ENGLISH

De organisatie van de Finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag respecteert de privacy van alle gebruikers van haar site en ontvangers van haar nieuwsbrieven en draagt er zorg voor dat de persoonlijke informatie die wordt verschaft vertrouwelijk wordt behandeld. Wij gebruiken gegevens alleen voor het versturen van gewenste nieuwsbrieven of om contact op te nemen na deelname aan prijsvragen/acties.

Disclaimer

Met registratie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag.

Na bevestiging van uw registratie wordt u voorafgaand aan de Finish van de Volvo Ocean Race middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van het laatste nieuws rond het evenement, het programma en praktische informatie.

(Persoons)gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld. Opgegeven gegevens kunnen worden gebruikt voor ontvangst van nieuwsbrieven van TIG Sports en/of promotionele acties van haar partners. Te allen tijde worden de vereisten en richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens in acht genomen.